Min graviditet vecka 28-40

 
 
Då var det dags att summera den tredje och sista trimestern av graviditeten. På ett sätt så har nog dessa veckor varit dom bästa i min graviditet. Både fysiskt och psykiskt så har jag mått bättre än tidigare i graviditeten. Illamåendet har fortsatt hållt sig borta och jag har varit mycket mindre orolig än tidigare. Under mellandagarna fick jag beviljad graviditetspenning vilken såklart varit så skönt! att ha fått vara hemma och förbereda sig både mentalt och rent praktiskt har varit jätte skönt och det har garanterat bidragit till ett bättre mående. Önskar att alla fick den möjligheten om man önskar men jag vet tyvärr att så inte är fallet. 

Under tiden jag varit hemma var det först fullt fokus på bara vila och såklart var jag väldigt slut just när jag blev ledig. Jag menar höggravid och just jobbat klart December och den stress det innebär, det är en nog tuff utmaning som frisör när man inte är höggravid. Men efter att jag vilat och bara varit fram till nyår så försökte jag sätta upp lite mål och en milslång "to do list" att beta av. I Januari orkade jag fortfarande promenera nästan varje dag och beta av någon punkt på min lista. Allt ifrån att röja i förrådet till att städa garderober, frosta av frysen och inhandla nödvändigheter till bebisen. Behöver jag säga att det var en enorm tillfredställelse att tillslut bli klar med listan? Att ha gjort precis allt jag kan tänkas behöva och dessutom ha en lägenhet som är rensad och städad in i minsta detalj. Ändå tycker jag att jag varit duktig på att inte göra för mycket utan känna efter vad kroppen orkar och klarar av och ta lite i taget! det är inte likt mig i vanliga fall.

Dom senaste veckorna har jag haft lite svårare att promenera långa promenader och trotts mina stödstrumpor har ben och fötter svällt rätt ordentligt på kvällarna om jag varit igång "för mycket". I Februari var min lista så gott som klar så under den här månaden har jag istället fokuserat på att verkligen ta hand om mig själv och njuta av behandlingar, sömn och vila. Jag har unnat mig mängder av härliga bad, produkter, gått på spa och unnat mig både ansiktsbehandling, fotbehandling och massage. Det här rekommenderar jag alla gravida! Nu känner jag också stor skillnad på hur kroppen känns jämfört med för bara några veckor sedan. Jag är tyngre, mer svullen och har ondare i kroppen så mer vila och återhämtning har behövts. Känns som att jag kunnat landa väldigt bra och vara i nuet också. Läst böcker och lyssnat på poddar som är förlossningsförberedande har gjort att jag dessutom känner mig lugn och förväntansfull inför förlossningen. För mig har det verkligen hjälpt att läsa på och förbereda mig, jag känner mig så mycket mindre orolig och rädd för förlossningen. Tidigare (både före och under graviditeten) så har jag mer förträngt att förlossningen ska ske och ändå haft en massa idéer om hur förlossningen ska gå till med smärtstillande osv. Men efter att ha samlat på mig massor med info både från läsning, föräldrautbildning och genom att ha lyssnat på massa olika förlossningar i poddar så är jag mycket mer öppen för att det är något jag inte kommer kunna kontrollera utan att det kan bli precis hur som helst. Det jag ska försöka göra för att påverka förloppet positivt är att försöka på bästa sätt hantera smärtan och inte vara rädd. Där ligger mitt fokus och det ska bli spännande att se hur jag klarar det. 



Mina symptom under dessa veckor: 
 
Foglossning
Efter att ha varit igång mycket har kvällar och nätter varit jobbiga med mycket värk. När jag väl "stannat av" på kvällarna har jag knappt kunnat röra mig. 
 
Kissnödig
Flera gånger per natt måste jag kliva upp och gå och kissa. Bebisen trycker på blåsan och man får springa upp hela tiden! 
 
Sömnen
Nästan omöjligt att sova gott. Byter sida (vilket gör ont!), får kliva upp och kissa och bäckensmärtor gör det omöjligt att sova skönt. 
 
Fosterrörelser
Har en väldigt livlig bebis i magen som roat sig väldigt mycket genom att sparka runt som en virvelvind.  Dom sista veckorna är bebisen rätt stor och det gör faktiskt ganska ont när hon härjar runt där inne. 
 
Mensvärk 
Många nätter har jag legat med molvärk och man kan inte låta bli att fundera på om förlossningen drar igång men det har visat sig bara vara förvärkar hittills. 

Svullna fötter och trötta ben
När jag varit igång mycket har benen trotts stödstrumpor varit tunga, bortdomnade och svullna. Sista tiden har jag vilat rätt mycket med benen i högläge vilket hjälp såklart. 


Så idag är alltså BF och nu är det verkligen inte länge kvar tills vi får träffa vår lilla bebis. Av vänner och bekanta har jag hört att dagarna man går över BF ska vara dom längsta och jobbigaste i sitt liv men jag måste säga att jag känner mig väldigt tillfreds nu iallafall. Det är max två veckor tills vi får träffa vår bebis och vad är det när man varit gravid i 40 veckor? Nu ska jag bara ta dag för dag, göra roliga saker, vila och njuta av att det här är sista dagarna i min graviditet! 

Taggar: gravid, graviditet, tredjetrimestern;

Kommentera inlägget här :